Départ

Moikka ja tervetuloa seuraamaan mun blogia! Täällä tosiaan kirjottelen mun vaihtovuodesta Ranskan Bretagnessa.



Nyt onkin jo reilu viikko kulunut siitä kun lähin Suomesta. Vaihtovuoteni alkoi siis torstai-aamuna 30.8. Helsinki-Vantaan lentokentältä, josta ensimmäinen lento oli Tukholmaan. Lentokentällä piti olla jo 5.00 eli pienimuotoista unenpuutetta oli havaittavissa. Siinä unenpöppöröisenä ei lähtö loppuen lopuksi sitten tuntunutkaan niin pahalta kun olin kuvitellut. Vasta koneessa sitä alkoi oikeesti miettimään että mihin mä onkaan oikeen ryhtynyt :)



Tukholmasta lensin Haagiin STS:n järjestämälle 2 yön Welcome-campille.


Welcome-campilla tutustuin muihin STS:n kautta vaihtoon lähteviin. Suurin osa oli mun tavoin menossa Ranskaan ja tapasin 3 vaihtaria jotka on jopa samassa koulussa mun kanssa. 

Ekana päivänä oli koko päivä vapaa-aikaa, jonka vietin muiden vaihtarien kanssa kaupungilla kierrellen. Campilla suurin osa oli italialaisia ja heille Starbucks oli jostain syystä ihan super siisti juttu. Käytiin siis ensimmäisenä päivänä 2 kertaa Starbucksissa :). Illalla vielä kävin parin saksalaisen vaihtarin kanssa kahvilla (EN Starbucksissa).



Welcome-campin toinen päivä alkoi 3 tunnin workshopilla, jossa tutustuttiin vielä vähän paremmin kaikkiin ja käytiin läpi vaihdon kannalta oleellisia asioita. Workshopin jälkeen lähdettiin bussilla Amsterdamiin, jossa sitten vietettiinkin koko loppupäivä. Tämä oli mulle ensimmäinen kerta Amsterdamissa, joten kokemus oli uusi.

Tykkäsin tosi paljon Amsterdamista, vaikka en siellä ihan hirveästi aikaa ehtinytkään viettämään. Päivän aikana vaan kierreltiin kaupunkia ympäri ja koitettiin löytää vuokrattavia city-pyöriä, joita ei sit loppuen lopuksi koskaan löydetty :). Käytiin mm. katsomassa Anne Frankin taloa, syömässä sushia maailman cooleimmassa sushiravintolassa ja ihan vaan vaihtelun vuoksi Starbucksissa.
Pientä jännityselementtiä toi se, että juna-asemalla n. kilsan päässä meistä oli ammuttu jotain ja koko paikka oli ihan kaaoksessa kun tultiin takasin sinne.
Illalla mentiin vielä koko STS-porukan kanssa vene site seeing-tourille kanaaleihin.







Lauantaiaamuna lensin Amsterdamista Rennesiin. Lentokentällä kävin taas vaihteeksi italialaisten vaihtarien kanssa Starbucksissa (4. kerta 2 päivän reissun aikana).


.


Lentokentällä Rennesissä host-perhe oli mua vastassa. Host-perheeseeni siis kuuluu äiti, isä ja 2 siskoa, joista toinen asuu jo poissa kotoota ja toinen on mua vuotta nuorempi. Vanhemmat puhuvat vain ranskaa, joten kommunikointi heidän kanssaan on edelleenkin vähän hankalaa.
Ensimmäisenä päivänä ei oikeastaan tehty mitään. Kun saavuin host-perheen kotiin purin kaikki matkalaukut ja söin päivällistä perheen kanssa. Ruoan jälkeen lähin lenkille katselemaan paikkoja. Kävin mm. kylän "keskustassa", johon siis käytännössä kuuluu kaupungintalo ja kirkko.




Ensimmäinen päivä uudessa perheessä oli todella vaikea. En vaan kyennyt sisäistämään sitä ajatusta, että täällä tulen viettämään seuraavat 10 kuukautta. Myös vieras kieli tuotti paljon ahdistusta.

Seuraava päivä meni jo paljon paremmin. Lähdin aamulla host-äidin kanssa kävelylle katselemaan paikkoja vielä kertaalleen. Saatiin myös koira naapurista seuraksi :)



Kävelyn jälkeen lähdin host-äidin ja- siskon kanssa katsomaan tulevaa koulua ja mentiin siitä suoraan rannalle. Ranta sijaitsi siis järven vieressä ja oli täynnä kaikkea tekemistä. Kävin host-siskon kanssa mm. zip-linessa, joka vei koko järven yli.



Maanantaina perheen vanhemmilla alkoi työt niin jäin host-siskon kanssa tänne kotiin. Aamulla kävin näiden jalkapallokentän kokoisella takapihalla treenaamassa ja lähdin sen jälkeen pyörällä etsimään lähintä ruokakauppaa. Kauppa löytyi pitkän uurastuksen (pyörän kantamisen) jälkeen kylästä, joka sijaitsee mäen päällä. Kylä itsessään ja maisemat kylästä olivat kummiskin sen arvoiset.




Kotona tehtiin host-siskon kanssa creppejä ja käytiin kylän pormestarin luona (en oo vieläkään ihan varma miksi). Illalla kävin vielä juoksemassa ja sain suunnilleen jokaisen lehmän tältä alueelta mun yleisöks :)

       

Tiistai oli vika lomapäivä ja vietin sen mun host siskon kanssa Rennesissä. Rennes on siis näiltä noin tunnin bussimatkan päässä sijaitseva vähän suurempi kaupunki. Rennesissä kierreltiin vaan ympäriinsä niin että mä näin vähän paikkoja ja sitten käytiin hakemassa sushit ja syötiin niitä Magdeleine de Lafayette-nimisessä puistossa.





Sen jälkeen pääsin tapaamaan mun toista host-siskoa, joka on mua 4 vuotta vanhempi ja asuu Rennesissä. Illalla käytiin vielä ostamassa mulle koulutarvikkeet keskiviikkoa varten.

Keskiviikkona alkoi koulu. Ensimmäinen päivä oli aika vaikee. Ihmsiin tutustuminen oli sen verran jännittävää vieraalla kielellä, että olin suurimman osan ekasta päivästä muiden vaihtareiden ja mun host-siskon kanssa. Meidän koulussa on siis tosiaan mun lisäksi 4 vaihtaria: 2 sveitsiläistä, brasilialainen ja turkkilainen.


Toka ja kolmas päivä oli jo vähän helpompia, kun uskalsin jo mennä paremmin tutustumaan ranskalaisiin. Viikon kohokohta oli se kun puhuin ranskaa koko bussimatkan koulusta yhen mun luokkalaisen kanssa!

Tunnit on silti edelleen tosi voimaa vieviä kun koko ajan on pakko keskittyä täysillä ja koittaa löytää sanoja jotka ymmärtää. Koulu on myös rankkaa siksi, että koulupäivät kestää 8 tuntia ja siihen päälle vielä melkeen tunnin bussimatkat kouluun ja takas.

Tällä hetkellä on vielä ylipäätänsä vähän hankalaa. En oo ihan täysin totuttautunut siihen ajatukseen, että tällasta mun elämä tulee olemaan seuraavat 10 kuukautta. Oletan kuitenkin, että kun kielitaito alkaa paranemaan niin kaikki helpottuu huomattavasti.

À bientôt!

Inka





Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mise à jour de la vie

Vacances d'automne

Apres trois mois